Tramlijn 1: P+R Luchtbal – Zuid
Tramlijn 1 in Antwerpen is een belangrijke schakel in het stedelijk openbaar vervoer, die sinds 8 december 2019 de stad doorkruist van het zuiden naar het noorden. Deze lijn verbindt de P+R Luchtbal aan de Havana-site met de halte Zuid nabij het Antwerpse Zuidstation, en doorkruist daarbij diverse wijken en belangrijke knooppunten.
Traject en Haltes
Het traject van tramlijn 1 begint bij de P+R Luchtbal, gelegen aan de Havana-site in het noorden van Antwerpen. Vanaf daar volgt de tram de Noorderlaan, een belangrijke verkeersader die het noorden met het centrum verbindt. Vervolgens rijdt de tram via de Leien, een reeks brede lanen die een centrale as door de stad vormen, naar het zuiden. Het eindpunt bevindt zich bij de halte Zuid, in de nabijheid van het voormalige Zuidstation.
Onderweg bedient tramlijn 1 een reeks strategisch gelegen haltes, waaronder:
– Dublin: Gelegen in de wijk Luchtbal, een gebied dat de laatste jaren een transformatie heeft ondergaan met nieuwe woon- en werkprojecten.
– Luchtbal Kerk: Dicht bij de historische kerk van Luchtbal en omliggende woonwijken.
– Kinepolis: Ideaal voor filmliefhebbers, deze halte ligt direct bij het Kinepolis-bioscoopcomplex.
– Groenendaallaan: Een belangrijke overstappunt voor reizigers die naar de omliggende industriële en commerciële zones willen.
– Straatsburgdok: Bedient het havengebied en omliggende bedrijven.
– Noorderbrug: Een cruciale verbinding over het Albertkanaal, die het noorden met het centrum verbindt.
– IJzerlaan: Een gebied dat recentelijk is herontwikkeld met nieuwe infrastructuur en groenvoorzieningen.
– ZNA Cadix: Sinds 9 juni 2022 is deze halte in gebruik, gelegen nabij het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen in de Cadixwijk.
– Noorderplaats: Een belangrijk knooppunt voor verschillende tram- en buslijnen.
– Paardenmarkt: Gelegen nabij de universiteitsbuurt en populair onder studenten.
– Roosevelt Italië: Dicht bij de Rooseveltplaats, een centraal busstation in Antwerpen.
– Opera: Gelegen bij het iconische operagebouw en een belangrijk overstappunt voor andere tramlijnen.
– Stadspark: Biedt toegang tot het groene hart van de stad, het Stadspark.
– Nationale Bank: In de nabijheid van de Nationale Bank van België en diverse financiële instellingen.
– Kasteelplein: Gelegen bij het historische Kasteelplein en nabij het Justitiepaleis.
– Bres: Een halte die toegang biedt tot de wijk Brederode.
– Montigny: Gelegen in de Montignystraat, een belangrijke verbindingsweg in het zuiden van de stad.
– Bolivarplaats: Een groot plein nabij het Justitiepaleis en een belangrijk verkeersknooppunt.
– Zuid: Het eindpunt van de lijn, gelegen nabij het voormalige Zuidstation en het trendy Zuid-district.
Geschiedenis van Tramlijn 1
De oorsprong van tramlijn 1 gaat terug tot 2 september 1902, toen de lijn voor het eerst werd geïntroduceerd om de Antwerpse Zuidstatie aan de Bolivarplaats te verbinden met het Station Antwerpen-Dokken en -Stapelplaatsen aan de Noorderplaats. Deze route bleef operationeel tot 14 juli 1965, waarna de tramlijn werd vervangen door een busdienst.
Destijds reed de tram ’tegen de richting’ in, omdat de Leien toen als drie aparte straten werden beschouwd. In 1934 werd de rijrichting omgekeerd, wat resulteerde in een situatie waarbij reizigers op de rijbaan moesten uitstappen en de parallelweg moesten oversteken. De oorspronkelijke tramlijn had een wit koersbord met zwarte letters en nummering.
Na een onderbreking van enkele decennia werd tramlijn 1 op 8 december 2019 heropend als onderdeel van het Noorderlijn-project. Dit project omvatte de aanleg van nieuwe tramsporen in het noordelijke deel van de Leien en de Noorderlaan, evenals in de verbindende straten. De herintroductie van de lijn was bedoeld om de mobiliteit tussen het noorden en zuiden van de stad te verbeteren en een duurzaam alternatief te bieden voor autoverkeer.
Materieel en Dienstregeling
Op tramlijn 1 worden verschillende types trams ingezet, waaronder de 5-delige Albatros, de HermeLijn en de Stadslijner. Deze moderne voertuigen zijn ontworpen voor comfort en efficiëntie, en bieden reizigers een aangename reiservaring.
Realtime vertrektijden beginpunten
P+R Luchtbal
Zuid
Toekomstplannen
In het kader van het vervoersplan 2021 was het de bedoeling om tramlijn 1 om te vormen tot lijn M1, zonder significante wijzigingen in het traject. Echter, de implementatie van dit plan is uitgesteld totdat er voldoende nieuwe trams beschikbaar zijn om de dienstregeling te ondersteunen
4 reacties
[…] ‘museum’. Wanneer je uitstapt ben je ter hoogte van de hoofdingang van het museum zelf. Tramlijn 1 of 10 kun je ook nemen. Je stapt dan uit aan de achterzijde van het museum en dan is het ongeveer 5 […]
[…] wordt het tramnet daarna deels opnieuw genummerd en zal lijn 70 vervallen. Inmiddels heeft lijn 1 een deel van de route van de tijdelijke lijn 70 vervangen. Lijn 24 rijdt tegenwoordig een ander […]
[…] is tramlijn 70 weer opgeheven (hoe jammer!!) en is daar Tramlijn 1 voor in de plaats gekomen (Snel naar het centrum van de […]
[…] Tramlijn 1 Tramlijn 2 Tramlijn 3 Tramlijn 4 Tramlijn 5 Tramlijn 6 Tramlijn 7 Tramlijn 8 Tramlijn 9 Tramlijn 10 Tramlijn 11 Tramlijn 12 Tramlijn 15 Tramlijn 24 […]